Forsta inlagget om mitt nya liv(?)

Det har gatt tva dagar sedan jag akte och jag har redan blivit chokladbrun (...) och hittat tillbaka till det spanska spraket som jag inte visste fanns inom mig.
I fredags landade vi i barca och nar vi satter oss i en taxi och sager calla tigre far den katalansk-sprakiga taxichaufforen fnatt och forsoker hysteriskt tala om att det ar en gata kand for sina ficktjuvar, typ. yes - vi ar pavag till slummen.
val dar (klockan tolv ungefar) stiger vi ur bilen och ar fullkomligt skrackslagna och radda att bli valdtagna, ranade och ihjalslagna sa vi tar vara vaskor och springer in i en pub for att inte behova mota alla torstande blickar. Men vi lyckas mota Malin som vi ska hyra lagenheten av och tar oss in i ratthalet. Forsta halvtimmen da hon pratade oavbrutet och forsokte forklara att det fanns ficktjuvar overallt och inte bara har, satt vi helt tysta, det fanns inte mycket att saga. och sa fort hon gatt och vi skrivit under kontraktet samt betalat gar det inte att sluta skratta. vi ville egenligen grata tror jag, haha. Jag vill tillagga att vi har haft konstant roligt under dessa forsta tva dagar innan jag beskriver lagenheten.

var lagenhet ligger underst i ett 5-vaningshus och var "uteplats" ligger i botten av en oandlig "tunnel" var toalett som ar ungefar 30x50 cm ligger aven har ute. vem som helst kan se oss nar vi ska duscha elelr ga pa toaletten. vi maste ha dorren oppen for att fa plats att duscha, ga pa toa, borsta tanderna osv. det ar smuts och damm och smadjur(som vi vet finns men bara har sett ett) overallt. suddiga speglar, fallfardiga mobler i olika former, en soffa med ett hal i, sitter man tva i den glider bada in mot mitten. men det varsta av allt (var) nog sangen. vi ska badda och man kanner fjadrarna sa tydligt att de gor ont i ryggen, sa vi tar tva kiss-filtar och forsoker hitta ett lakan utan kiss eller blod pa, som vi kan sova pa. men det gor vi inte sa vi fick ligga med vara handdukar som lakan forsta natten. NU daremot har vi gomt alla textilier sa vi slipper se dem, kopt nya lakan, handdukar och tackt over soffan som sakert har tagit emot tusentals pruttar. och konstigt nog tycker vi det ar helt ok. jag antar att det ar installningen :). visst, inte det basta omradet ( el raval) men bara 10 minuter gangavstand till barrio gothic som ar den mysigaste platsen i hela varlden. sa vi ska inte klaga... for mycket iallafall :)

Vi har aven vart pa stranden och badat, helt underbart i vattnet. vi har aven gatt omkring, strosat omkring pa gatorna.. i sakert 10 h om man lagger ihop. i vart omrade ar en motsvarighet for chinatown ungefar och det finns gott om rokiga barer, snabbmatsstallen, mataffaren spar, och hyresratter. husen ar fallfardiga men valdigt charmiga med sina tvattlinor i olika farger som klar de smala granderna. jag har tyvarr inte lagt in bilder an och om jag ska vara arlig har jag inte vagat ta ut kameran ur lagenheten. men det kommer sjalvklart!

idag skulle vi egentligen ut och shoppa men kom pa att det var sondag och allt var stangt. Imorgon var det tankt att vi skulle till en strand utanfor stan som tydligen ska vara helt underbar, men det beror pa om det ar sol eller inte. ar det inte sol kommer vi att ha en foto-dag. eftersom vi inte har internet i lagenheten vet jag inte hur vi ska bara oss at att fa in bilderna pa datorn eller skypa men det loser vi val antar jag!

Till alla ni 70 manniskor som vill komma ner och halsa pa och bo pa varan "asbra baddsoffa" kanske maste tanka om nar det galler boendet. men det klart ni far sova pa den, annars ska vi forsoka hitta en annan lagenhet pa andra sidan av raval - den battre sidan :). detta ar dock inget vi har som prio ett an sa lange. jag har inte ens tankt pa jobb an sa lange, namnde det for var kvarterskrog halv fyra igarnatt men agaren (som vi lyckades prata spanska/italienska med i 2 h) sa att det inte fanns nagot att gora. "Si, si nemas problemas" sager jag och krossar olglaset under disken med mina bara hander, av ren frustration.


Skriv mail och sant, jag saknar er redan ... eller egentligen inte an men det ar sant man skriver! alskar manga gor jag iallafall! hors snart! hej hej!

Kommentarer

  1. Älskade, älskade Pullplutt. Det låter FANTASTISKT. Ni kommer ha så kul att det inte ens är roligt längre. Jag ser väldigt gärna att din blogg blir en kombinerad fotoblogg och resedagbok. Jag saknar i alla fall dig. Faktiskt. Jag skriver det inte bara. Tänker på dig en del också. Hoppas att du har det hur bra som helst. Och det verkar du ha. Det gör mig glad och det får saknaden att kännas mycket mer uthärdlig. Puss och kram!

    SvaraRadera
  2. Det hörs ju lång väg att ni bor mkt större än mig, och bara det är en ren LYX! Sen att ni bor i mitten av en stad vars medeltempratur INTE sjunker under 4 grader kl 2 på natten är ju ännu mer lyx!

    Ni får slänga upp lite bilder på ert nya crib när ni har tillgång till internet nästa gång.. grymmt nyfiken!

    Tänk på att sålänge du är ditt underbara vanliga jag kommer allt gå jättebra! Saknar dig en aning faktiskt.. O vad gäller soffan får jag nog ta mig en funderare.. ;-)

    Kraams!

    SvaraRadera
  3. Jada allt ar jattebra,. skriver snart ett nytt inlagg. har tagit massa kort nu men vet inte hru aj ska fa in dem pa en dator, da jag bara anvander itnernetcafé nu =( vi vill ha internet i lagenheten.

    han brevid mig pa internetcafet nu luktar harbatten. fyfan... maste ga!/Paulin

    SvaraRadera
  4. Det låter ju som om ni har det tiptop hahaha. Man skrattar genom tårarna... Duschen låter härlig och spansk!!

    Jag vill höra mer och se mer!!

    Jag vill varav dääär. Ska läsa distans från och med januari. Då ville jag se barcaaaaa

    Anna Knutis

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen